مراقبت از باتری ups

باتری یو پی اس یک سیستم مجهز به مدار هوشمند قطع و وصل است. کار این سیستم این است که در هنگام قطع برق ، انرژی حاصل از باتری یو پی اس  UPS را در کسری از ثانیه بطور اتوماتیک وارد مدار می کند تا با انرژی ذخیره شده در باتری ، برق مورد نیاز را بمدت ۲ تا ۴ و گاها تا ۸ ساعت تامین کند.  بسیاری از سیستم های مخابراتی ، نظامی، ایمنی و حفاظتی، بانکی، پزشکی و آزمایشگاهی، سرور ها و دیتا سنترها به سیستم تامین انرژی بدون وقفه نیاز دارند.
باتری یو پی اس علاوه بر محافظت از دستگاه های متصل ، در برابر خرابی های ناشی از نوسانات برق ، به حفاظت اطلاعات آن دستگاه ها نیز کمک می کند و در صورت قطع برق با تامین انرژی مورد نیاز باعث جلوگیری از ایجاد وقفه در کارکرد آنها می شود.
جهت نگهداری هرچه بهتر و بیشتر باتری های یو پی اس UPS بایستی به تمام نکات زیر توجه داشت.پس لطفا با ما همراه باشید 
تا شما را با سریعترین و ضروری ترین نکات نگهداری از این باتری آشنا سازیم.



هرچه دمای محیط نگهداری باتری ماشین کمتر باشد مدت زمان نگهداری آن بیشتر خواهد بود . با فرض این که ظرفیت باطری ها در زمان اولیه نگهداری ، ۱۰۰% باشد با گذشت زمان و یا افزایش دمای محیط ، ظرفیت باطری( باتری ) کاهش می یابد .
2.انتخاب یو پی اس و یا شارژ مناسب
در اکثر موارد قید شده با انتخاب یو پی اس و شارژر مناسب می تو ان به صورت چشمگیر عمر باطری ( باتری ) را افزایش داده و به صورت بهینه از باطری ( باتری ) استفاده نمود چرا که قابلیت مدیریت سیکل شارژ و دشارژ باطری را داشته و حداکثر شارژ و قطع در زمانی که باطری ( باتری ) به اندازه لازم و شارژ شده را تنظیم و قابلیت جلوگیری از ریپل AC را دارد.
لذا با انتخاب صحیح UPS و شارژ مناسب می توان از خرابی زودرس باتری خودرو جلوگیری کرد.
بنابراین بهتر است از یو پی اس ای که شارژ آنها به صورت شناور می باشد استفاده کرد که در این مدل شارژرها برای هر سلول ۲ ولتی به صورت پیوسته با ولتاژ بین ۲٫۵ تا ۲۳ ولت شارژ می کند که در این مدل به شدت عمر باطری ها بالا رفته و از سولفاته شدن آنها در حد قابل توجه ای جلوگیری می گردد.  نحوه اتصال ups نیز در این رابطه بسیاراهمیت دارد.
.بازدید دوره ای برای بررسی نحوه اتصال باتری های ups
بازدیدی باتری یو پی اس
مسئله مهم دیگری که باید به آن توجه داشت بررسی و بازدید دوره ای باطری ( باتری ) می باشد و در هر بازدید از اتصال باتری یو پی اس جهت محکم بودن سر باتریها اکسید نشده باشد و نیز باطری(باتری) بیش از اندازه گرم و متورم نشده باشد.
در صورت اکسیده شدن اول باطری ( باتری ) را از مدار خارج و سپس سر باطری آنها را با آب جوش و سمباده کاملاً تمیز نموده تا حالت رسانا بودن سر باطریها به طور کامل حفظ شود و در هنگام تمیز کردن سر باطری ها دقت شود سولفاته ها به پوست و یا به لباسهای شما برخورد نکند چون ممکن آسیب جدی به پوست شما وارد نماید بنابراین جانب احتیاط را رعایت 
فرمایید .

4.مراقبت درهنگام جابجایی 
در هنگام جابجایی باید به این نکته توجه داشت که باتری ها آسیبی نبینند چرا که آسیب در این مرحله ممکن است هنگام انبار کردن و یا استفاده مشکلاتی را برای انبار و مصرف کننده بوجود آورد و باعث ایجاد مشکلاتی جبران ناپذیر شود.
5.مراقبت از باتری در مقابل فشار
نباید باتری یو پی اس را زیر فشار قرار داد مثلا نباید وسایلی دیگر را روی باتری ها انباشته کرد و یا حجم بالایی از باتریها را روی هم قرار داد زیرا تجت فشار بودن باتری ( باطری ) باعث ایجاد آسیب در آن می شود.


Comments